…&THEN what happened?

Well a lot actually! Efter nogle hæsblæsende dage med ultra mange indtryk på &THEN konferencen, er det tid at evaluere og samle mine væsentlige insights. Jeg har været til et hav af sessions og talt med mange mennesker, og &THEN 2016 i Los Angeles var en succes. Godt organiseret, mange spændende sessions, og det hele hjulpet godt på vej af en App, så man kunne planlægge sin dag, se postede news og meget mere.

En væsentlig grund til mit positive take på &THEN er ikke mindst, at vi fik en Guldpris med hjem fra ECHO-prisuddelingen. Christian fra SKAGEN Fondene og jeg talte på aftenen om, at hvis vi skulle på scenen, så skulle det være med et brag og ikke bare goddag og farvel, som de andre gjorde. Så da det gik op for os, at vi havde vundet, løb jeg ud i foyeren, hvor der lå nogle hatte fra den fotosession, hvor der blev taget velkomstbilleder på den røde løber, og fandt en flot vikingehjelm. På med hjelmen, op på scenen og gang i den. Christian bar rundt på den DMA-governor, som skulle give os prisen, mens aftenens konferencier, Mark McGrath fra bandet Sugar Ray, måbende stod og så til. Han havde selv opfordret til, at man skulle vise ”some emotions on stage” – så det fik han! En festlig aften, hvor den danske delegation var samlet med danske flag på bordene og højt humør.

På selve konferencen fulgte jeg et kreativt spor og fik mange detail insights og learnings med hjem om brief, proces, planning, kreative mindset osv. Set lidt oppe fra helikopteren er her mine tre main insights fra &THEN 2016:

 

1: Vi er midt i en emerging era

– new digital platforms and services rises and changes everything. Key note Beth Comstock fra GE tegnede med den store pensel om, hvordan vi står midt i en tid, hvor vi endnu ikke kan se horisonten af alle de nye muligheder og massive ændringer, som den digitale udvikling vil skabe for os alle. ”We are between the old and the new. And the new have not fold out yet”. Fra at instruere computere i, hvad de skal gøre for os, lærer vi nu computerne, hvad de skal. Den udvikling er starten på AI, som igen vil flytte os mod the den digitale forandringshorisont. Beth Comstock talte om ”Data is our new currency” – data om adfærd, data som key insight for at udvikle nye idéer, data der er relevante for forbrugeren, og hvilke præferencer forbrugeren har over for udvalgte data på individuelt niveau, husstandsniveau og produktniveau.

 

2: The Millennials kommer til at ændre alt

– fra det vi kender i dag, til det at være en moderne forbruger. Unge mennesker født omkring årtusindskiftet, native born digitals, har en helt anden tilgang til, hvad deres smartphones og apps kan skabe af muligheder. Som beskrevet ovenfor, har vi slet ikke set starten af, hvad fremtidens forbruger efterspørger og forlanger – med dem selv som det digitale epicenter for deres forbrug af produkter og services. Mark Britton talte om, at forbrugeren er fremtidens medie. Glem broadcasting over for millennials i fremtiden – den eneste grund til, at der stadig vil findes live-TV er de store sportsbegivenheder som NFL m.m. Vil du nå ud til Millenials med dit budskab, så er det ikke gennem landsdækkende TV, display ads osv. Har du et worldwide brand, så gå fx gennem en Kardashian, og du vil ikke bare få dit budskab ud i US, men i hele verden på 5 minutter. The power of social and new media. “America’s youth has evolved from seeking status symbols to status updates”. Alt er digitalt 24/7 og lige ved hånden, og i hvad man har på og har omkring sig som fremtidens storforbruger in spe.

 

3: Direct markting IS the future

– i sin redefinerede form, hvor data spiller en større og større rolle, og data fylder mere og mere i bevidstheden hos marketing- og forretningsansvarlige. Data insights fylder markant mere for at finde vej til forbrugeren i diverse digitale kanaler og setups. Mass experimentation takes over A/B test. Test on the fly. Experimental learning vs reported learning. Færre fokusgrupper og mere involvering af forbrugeren ud fra devisen Fail faster and move on. Direct er differentieret, segmenteret og relevant kommunikation i alle de kanaler, som du kan bruge til at tale direkte til og være i dialog med din målgruppe. Whats new – vi kender jo alle disciplinen, men brug af data insights rykker sig hele tiden, og her bliver skabt nye effektfulde muligheder.

&THEN er under transformation, jeg er under transformation, hele vores business er under transformation, og det er bare at lade sig transmogryffe. Summarized – vi er midt i en emerging era – the Millenials kommer til at ændre alt som forbruger. Svaret på alle vores bønner er Data, Digital og Direct, hvilket hænger smukt sammen med Directors forretningsmodel og sammenhæng med resten af Direct Gruppen. Det var mine wow-oplevelser samlet i et kort skriv, og jeg kan varmt anbefale at tage turen over dammen for at blive inspireret på &THEN, som i 2017 er i New Orleans.