Jeg sidder i “Four World Trade Centre” sammen med de øvrige medlemmer af juryen til årets Echo Awards. Her på 45. etage er hedebølgen uden for ikke mærkbar, så jeg er glad for opgraderingen fra DMAs egne lokaler længere oppe på Manhattan. Og udsigten over The Big Apple er storslået!

Nyt setup med nye kategorier
I år er der nye regler for prisen og for juryens arbejde. Man lægger stadig vægt på strategi, kreativitet og resultater. Og formanden har indskærpet, at det digitale og datadrevne fortsat er i fokus, og begge dele følger jo DMAs generelle strategi. Det nye er, at det i 2016 eksplicit er ambitionen at belønne indsatser, som har gjort en forskel for en branche eller udnytter nye kanaler på en ny måde. Det har man flere nye Echo-kategorier til at understøtte, fx “Data and Analytics”.

Guld, sølv og bronze i hver kategori
Selve afstemningen er også ændret. I de første to runder er der stadig et pointsystem. Men i 3. runde vælger hver dommer, efter diskussion i dommerteamet og inden for kategorien, hans eller hendes personlige kandidat til guld, sølv og bronze. Uanset om det er et hurtigt eller langsomt felt, vil der derfor altid være én hest, der kommer først over målstregen.

Hvor der før kunne være kategorier med fx kun en bronze og ingen guld, eller med to sølvvindere i samme kategori, vil der nu med stor sandsynlighed være en medalje af hvert metal i kategorien. Det er nyt og strider efter min opfattelse imod ambitionen om, at kampagner skal gøre en forskel for en branche eller repræsentere effektiv nytænkning.

Udskilningsløbet er i gang…
Afstemningen er hemmelig. Som dommere ved vi derfor ikke, hvilke indsatser der vinder hvilket metal. Men vi har nok alligevel en ide om, hvilke kampagner der kan blive nomineret – og der er enkelte, der allerede på førstedagen har skilt sig ud….