Jeg har lige haft fornøjelsen af at være del af juryen i Creative Circles Direct kategorier. Efter at Post Danmark har nedlagt den gode gamle DM Pris, er Direct-priser genopstået i nye sammenhænge – nu i den kreative klasse. De mange forskellige – og med tiden lidt ligegyldige kategorier i DM Prisen – er blevet skåret ned til 4 fremadrettede kategorier, som også giver mening, selvom man ikke er Direct-bureau.

Direct-kategorierne i CC er Activation, Loyalty, Cross Chanel og Data Driven. Vi var 12-14 styks i juryen og efter gennemgang af de enkelte cases, der var indstillet, afgav hver enkelt dommer   stemmer fra 1 til 10 point. Det danner grundlag for, om casen går videre til shortlisten og resten af vejen til i finalen. Det fungerede rigtigt fint alt sammen, og det bliver spændende at se, hvem der vinder i Vega den 27. maj i de forskellige kategorier.

Standarden skal højnes
Nu er det jo Creative Circle, som har til formål at højne de kreative standarder inden for reklame, ved at belønne og dokumentere fremragende arbejde samt uddanne og inspirere. I bedømmelsen af de forskellige cases er der følgende kriterier i CC-regi:

  1. En original og inspirerende idé
  2. Relevant i forhold til kontekst
  3. Sublimt eksekveret

Som dommere skal vi jo bedømme alle cases objektivt og på et sagligt grundlag, men her savnede jeg et krav fra CC om basisinformation på de forskellige kampagner. Et link til en kampagneside og/eller en video gør det ikke alene. Der skal efter min mening sættes ord på hvorfor ”den ser sådan ud”, og hvad det er, den kreative løsning understøtter. Ellers bliver det hurtigt en beauty contest, når man ikke kender kundens udfordring, strategien og den efterfølgende kreative løsning. For den sublime kreative idé er jo først guld værd, når den understøtter kundens udfordring og strategi. Og kan man dokumentere, at den kreative løsning også skaber effekt, resultater og indfrier en målsætning, så kan det jo ikke være bedre. Jeg ved godt, at CC er ikke Effectiveness, men jeg savner denne dimension i den samlede vurdering.

CarstenOCC
Kloge Åge fordyber sig i en case video – det var meget mere spændende end det ser ud på billedet 🙂

Som Direct bureau har vi altid skulle redegøre for ovenstående og en række andre parametre. Jeg var senest i New York i efteråret 2015 og var med i juryen for The International ECHO Awards. Her   er det helt normal praksis at have en række obligatoriske kriterier i indstillingen til de forskellige cases. Hvis man ikke opfylder dette, så kommer man ikke videre.

Vi kommer til klassefesten
Nu lyder det som om, at der skal sættes regler op for at være kreativ – og det dræber jo som bekendt en hver form for ud-af-boksen-tænkning – men her må kontaktfolket tage over og skabe synergien mellem strategi og kreativitet. Men det er jo her, vi kan inspirere hinanden i bureaubranchen. Og inspireret, det blev jeg af at deltage i denne nye branchesammenhæng – jeg melder mig under CC-fanerne for at styrke de kreative løsninger, og vi starter med at melde Director ind i Creative Circle og tilmelder os klassefesten i Vega.