Dialogmarkedsføring vil fortsat udvikle sig drastisk i fremtiden. Det gælder alt fra kanalvalg til selve kommunikationen. I forhold til kommunikationen kan et kig på, hvad der har rørt sig i den internationale reklameverden i 2015 give et pejlemærke af, hvor dialogmarkedsføring er på vej hen. Nedenfor præsenteres tre tendenser, som vi har bemærket i Director i 2015, og som potentielt kan inspirere din virksomheds eksterne kommunikation, også selvom tendenserne alle er opstået i forbindelse med branding og kendskabsopbyggelse.

1. Selvironi

Komikeren Ricky Gervais sprængte de virale lister, da han reklamerede for Australske Optus, ved at fortælle at han faktisk ikke gad at reklamere for dem, men at de havde tilbudt ham a serious mental amounts of money. Heineken har også haft den store pengepung fremme for at få Neil Patrick Harris til at fortælle, at han ikke rigtig drak øl, og hellere ville have frugt. Herhjemme vakte det også røre, da en mand ved navn Stefan gerne ville sælge en ”Sofa der kradser i Røven”. Den var dyr og all-round dårlig, men kæresten havde givet ham stokkeslag, da han ville smide den ud, så nu var den billigt til salg. Facebook og andre medier elskede annoncen, og mon ikke Stefan fik solgt kærestens sofa?

Det er påfaldende, at det er udlandet som skal lære os denne lektie, når netop (selv)ironi længe har været en stor del af dansk kultur og humor. Selvironi er dog stort set fraværende i danske marketingkampagner, og det mener vi, at modige marketingfolk med fordel kan udnytte – måske skal tonen en gang i mellem være lidt mindre formel?


2. Gratis er ikke længere billigt nok

Mens der stadig heftigt debatteres om definitioner af native-, content og experience based – marketing, så var årets suverænt mest delte reklame en afklædt Kim Kardashian og hendes reklame for magasinet Paper med #breakingtheinternet. Hvis man signede op til deres nyhedsbrev, kunne man gratis se en række billeder af Kim´s imponerende bagparti. Det skulle dog vise sig at være så populært, at billederne hurtigt var tilgængelige alle vegne, og Paper fik formodentlig kun indsamlet permissions fra en brøkdel af dem, der har set billederne. Ikke desto mindre kan både magasinet og deres bureau vist roligt sige mission accomplished.

At afklædte damer skaber opmærksomhed, er der ikke noget revolutionerende i, men den pointe marketing kan tage til sig er, at selv når noget er gratis, skal det stadig have så stor værdi, at dine kunder ville have betalt for det. Danske forbrugere er blevet meget kræsne de seneste år. Det med; sign-up til vores nyhedsbrev og “få tre gode råd” eller at ”se vores seneste undersøgelse gratis” er sjældent nok. Forhåbentlig kan danske marketingfolk finde på noget mere fantasifuldt end kendisser i bar røv, men hvis du vil have folks permission, er du nødt til at give dem noget værdifuldt til gengæld.

3. Mere end ”bare” en virksomhed

Velgørenhed, CSR og forskellige former for ”Giving back” har været stort i USA i mange år. Nu er danske forbrugere også ved at blive glade for virksomheder, der vil mere end bare at tjene penge. Virksomheder skal gøre noget godt for verden gennem eksempelvis genbrug eller energibesparelser og fortælle omverdenen om deres formål. Fortællingen, om at vi forsøger at gøre det lidt bedre end de andre, at vi godt ved vi ikke er perfekte, men nu forurener vi lidt mindre end sidste år osv., har givet pote i udlandet, og åbner op for nye muligheder i dialogmarkedsføringen herhjemme.

Det er ikke afgørende, hvad dit produkt er, men hvilket formål produktet tjener ud over at sælge. Gør I noget godt for genbrug, miljøet, eller skaber I arbejdspladser i lokalområdet, hvor produktet produceres? I behøver ikke at redde verden, men prøv at kommunikere nogle små gode ting, som jeres virksomhed har haft med i overvejelserne, eller støtter op om i forbindelse med tilblivelsen af produktet.

Hvis du vil høre mere, om hvilke tendenser der rører sig inden for digital dialogmarkedsføring, er du velkommen til at stille spørgsmål i tråden, eller kontakte os på jb@director.dk.